Leveranser / Leveranstid
Deckams AB skickar normalt beställda varor inom 1-3 arbetsdagar efter beställning. Transportbolagens leveranstider är uppskattade och Deckams AB kan inte hållas ansvariga för eventuella förseningar som uppstår efter att varan lämnat vårt lager.
Leveranstiden kan variera beroende på produkten och dess tillgänglighet. Vissa produkter kan ha längre leveranstider än andra.
Vid retur på grund av att paketet inte hämtats ut, är det kunden som debiteras för fraktkostnaden för både tur och retur.
Transportrisk
Deckams AB står för risken att varan skadas eller försvinner under transport från vårt lager till kunden. Om kunden returnerar en vara är det kunden som bär ansvaret för att varan kommer tillbaka i oskadat skick. Om en vara skadas under transporten ska detta anmälas omedelbart till transportföretaget samt till Deckams AB inom 24 timmar efter mottagandet.
Adress
Vid fel angiven eller felstavad adress som påverkar transport och leverans till kunden, står kunden för eventuella extra kostnader.
Lagerhyra DHL
Lagerhyra (hos DHL, enligt deras taxa) kommer, om sådan uppstår, att faktureras i efterhand. Detta sker om leveransen inte kan tas emot inom 4 dagar efter leveransavisering.
Ångerrätt och Returer
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar efter att varan tagits emot, utan att behöva ange någon speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Produkten får inte ha använts och ska återsändas i originalförpackning. Deckams AB måste alltid meddelas innan en vara returneras. När kunden utnyttjar sin ångerrätt ska varan sändas eller lämnas tillbaka till Deckams AB. Kunden står för alla eventuella fraktkostnader, tur och retur.
Viktigt vid retur:
För att kunna ta emot en retur måste varan skickas tillbaka i originalkartong och emballage. Om kunden inte har kvar emballaget, måste de hitta en egen lösning som är lika säker för att undvika skador under transporten. Om kunden planerar att returnera en vara utan originalemballage, måste kunden först kontakta Deckams AB och fråga om deras lösning är godkänd. Deckams AB har rätt att vägra ta emot returen om emballaget inte uppfyller våra krav och inte godkänns.
Ångerrätt – Företag
Ångerrätt gäller inte för företagskunder. Företagskunder omfattas av köplagen och kan inte returnera varan på samma sätt som privatpersoner.
Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller endast för oanvända produkter i originalförpackning. Produkten får inte vara modifierad eller skadad. Returfrakten betalas av kunden och varan måste emballeras på ett säkert sätt för att undvika transportskador. Vid använd vara har Deckams AB rätt att göra avdrag på återbetalningen motsvarande värdeminskningen.
Skada vid leverans / Saknat kolli
Deckams AB besiktigar varje försändelse innan den skickas. Det är viktigt att kunden gör en korrekt anmälan om något saknas eller är skadat: Synliga fel och saknade kollin anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till Deckams AB snarast därefter. För att kunna reklamera varan måste kunden spara emballaget, då detta eventuellt ska inspekteras av transportföretaget.
Garanti / Reklamation
Alla produkter från Deckams AB levereras med reklamationsrätt. Som konsument har kunden alltid ett visst grundskydd via produktgarantin och reklamationsrätten.
- Garanti på ram och benstativ: 10 års garanti på eventuella fabrikations- och konstruktionsfel.
- Garanti på motorer och elektronik: 1 års garanti på motorer och elektronik.
Reklamationshantering
Om kunden misstänker att en vara har ett fabrikationsfel, ska kunden omgående kontakta Deckams AB via e-post med en beskrivning av felet samt bifogade bilder. Deckams AB kan i vissa fall begära att produkten skickas till oss för inspektion. Vid en godkänd reklamation står Deckams AB för returfrakten. Om reklamationen inte godkänns, står kunden själv för fraktkostnader och eventuell reparation. Reklamation måste göras inom skälig tid efter att felet upptäckts och senast inom 3 år (för företagskunder enligt Köplagen) eller 2 år (för konsumenter enligt Konsumentköplagen).
Vid en godkänd reklamation har Deckams AB rätt att i första hand erbjuda en reparation av produkten. Om felet inte kan åtgärdas inom skälig tid erbjuds en ersättningsprodukt eller återbetalning. Deckams AB avgör detta i samråd med leverantören. Vid återbetalning ersätts endast varans pris, inte eventuella tilläggstjänster (t.ex. expressleverans).
Reklamation – Företagskunder
Företagskunder omfattas av köplagen (1990:931), vilket innebär att reklamation ska göras inom 3 år från leveransdatum för eventuella fabrikationsfel. Ångerrätt gäller inte för företagskunder.
Betalningsvillkor & Kreditalternativ
Vid betalning via kredit eller delbetalning genom Svea gäller följande betalningsvillkor från och med 1 mars 2025:
Att låna pengar kostar. Om kunden inte betalar i tid kan det leda till betalningsanmärkning, vilket kan göra det svårare att få lån, hyra bostad eller teckna abonnemang. Vid sen betalning genom Svea Finans tillkommer en påminnelseavgift enligt gällande lag samt dröjsmålsränta på 8 % över gällande referensränta. Om betalning inte sker kan fordran överlämnas till inkasso, vilket kan medföra ytterligare avgifter.
Samtycke för registrering av personlig data
När kunden lägger en beställning hos Deckams AB behöver kunden ange personuppgifter såsom: person- eller organisationsnummer, namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med genomförandet av köpet godkänner kunden att Deckams AB lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullfölja avtalet.
Kommer uppgifter att delas med tredje part?
Dina uppgifter kommer att delas med Visma Spcs enligt vårt leverantörsavtal. Deckams AB har tecknat biträdesavtal med dem. Dina personuppgifter kommer endast att lämnas ut till tredjepart när valt betalsätt kräver att dessa uppgifter vidarebefordras. Inga personuppgifter säljs vidare till tredjepart.
Vilka uppgifter sparas och hur länge sparas de?
Deckams AB kommer att spara nödvändig data så länge som Deckams AB är skyldiga att spara informationen enligt bokföringslagen. För att skydda kunden mot bedrägerier kommer även IP-adressen att sparas.
Rätten att få tillgång till mina uppgifter
Kunden har enligt GDPR rätt att få ta del av den information som Deckams AB har registrerat. Kunden har också rätten att begära att informationen ska korrigeras. Kontakta oss via info@deckams.se eller 070-9708107, så hjälper vi dig.
Hantering av personuppgifter
Om kunden anser att Deckams AB inte uppfyller kraven på hur personuppgifter hanteras, kan kunden kontakta Datainspektionen.